Actief luisteren: een stille kracht!

Door: Angelique Vercauteren 26-5-2021

Categorieën
:
Carrièretips,

 

Op het werk vinden ontelbaar veel gesprekken plaats. Onderling tussen collega’s, met het management, met klanten, met leveranciers… In een gesprek is het uiterst belangrijk om niet alleen te praten, maar om vooral ook goed te luisteren. Dat is méér dan de helft van het werk… Door goed te luisteren, leer je je gesprekspartner kennen. Niet alleen zijn of haar gedachten, maar ook de gevoelens die bij die gedachten horen. Je ontdekt wat die persoon belangrijk vindt, en dat is dan weer informatie waar jij rekening mee kunt houden om jullie relatie sterk en eerlijk te houden.

Maar wat is nu goed luisteren? We zetten hier enkele kenmerken van ‘Actief luisteren’ op een rijtje. Eenvoudige handelingen die écht het verschil kunnen maken… Test ze gerust zelf uit!

Actief luisteren betekent dat je de andere persoon laat voelen dat je luistert, dat je gééft om wat hij of zij vertelt. Maar hoe doe je dit? We geven je 7 concrete tips die je meteen kunt toepassen.

Onderbreek je gesprekspartner niet.

Als eerste tip geven we mee: onderbreek je gesprekspartner niet. 
Velen van ons zijn tijdens een gesprek zo enthousiast of nieuwsgierig, dat we zonder erbij stil te staan de ander vaak onderbreken. Probeer daar tijdens het volgende gesprek dat je voert eens extra op te letten. En laat bewust wat meer ruimte voor de ander. Merk je verschil?

Maak oogcontact.

Een tweede, zeer eenvoudig toe te passen tip, is: maak oogcontact!
Als je als luisteraar steeds wegkijkt terwijl iemand tegen je praat, dan maak je een erg ongeïnteresseerde indruk. Ook al bedoel je dat niet zo: soms ben je aan het nadenken en kijk je daarom onwillekeurig even naar iets anders. Toch is het belangrijk om hierop te letten!
En, ja hoor, dat geldt ook in videocalls: mensen zien het echt wel als je mails zit te beantwoorden tijdens die conference call!

Let op je houding.

Let tijdens een gesprek ook op je houding.
Hoe je zit, heeft veel invloed op de mate waarin de spreker zich begrepen en gewaardeerd voelt. Als je achterover leunt of je armen kruist, dan kom je niet bijzonder geïnteresseerd over. Ook de richting waarin je kijkt, of waarin je benen en schouders wijzen, is van belang: leun je voorover en met je hele lichaam in de richting van de spreker, dan zal die zich het best gehoord voelen.

Wees bewust van je mimiek.

Tip vier is misschien niet zo eenvoudig toe te passen, maar wel belangrijk: wees je bewust van je mimiek.
Ben je iemand die vaak fronst? Dan moet je je ervan bewust zijn dat dit de spreker kan doen denken dat je niet akkoord gaat met wat hij zegt. Probeer enkel te fronsen als je echt iets in vraag wilt stellen, of meer informatie wilt vragen. Een glimlach moedigt de spreker dan weer aan om verder te vertellen.

Bevestig luidop.

De vijfde tip: maak kleine geluiden als bevestiging.
Door te hummen en te knikken kun je de spreker laten voelen dat je mee bent in het verhaal. En het moedigt hem aan om verder te vertellen. 

Vul niet in voor een ander.

NIVEA is onze zesde tip.
NIVEA staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Misschien denk je dat je weet wat de ander gaat zeggen, en knik je al halverwege de zin. Of, je vult de zin zelf aan… Opgelet: hiermee beperk je de ruimte voor de persoon die aan het spreken is. Wacht liever rustig af tot je collega uitgesproken is, en reageer dan.

Vat samen.

En als laatste: dubbelcheck! Altijd!

Lees ook:
Willen en kunnen? Of kunnen en niet willen?
16 persoonlijkheidstypes op het werk.
Coachend leiding geven. Hoe?