Willen en kunnen? Of kunnen en niet willen?

Door: Angelique Vercauteren 26-5-2021

Categorieën
:
Carrièretips,

 

Als leider ben je verantwoordelijk voor een team medewerkers. Per definitie zijn deze allen verschillend. Ook al hebben ze dezelfde opleiding of ervaring. Met de een zal het samenwerken vanzelf een stuk soepeler verlopen dan met de ander, dat is nu eenmaal menselijk. Hoe krijg je vat op elke medewerker? Door welke bril kun je kijken om structuur aan te brengen in de verschillende contacten die je met hen hebt?

We bieden je een eenvoudig kader aan, het willen-kunnen-verhaal.

Willen en kunnen

We gaan ervan uit dat elke medewerker wil en kan… Met andere woorden, dat hij of zij de juiste motivatie heeft voor de job, en over voldoende talenten en vaardigheden beschikt om de functie naar behoren uit te voeren. Dit is de ideale situatie, het ultieme streefdoel. Liefst zou je iedereen in het team in deze richting laten evolueren. En toch moet je bij dit type mensen niet gewoon achteroverleunen. Het is belangrijk hen goed op te volgen, uit te dagen en verder te stimuleren. Als je dat niet doet, of je verliest dit uit het oog omdat ze toch vlekkeloos functioneren, kan zo’n medewerker zich misschien onvoldoende gewaardeerd voelen, of nood hebben aan een extra uitdaging zonder dat je het in de gaten hebt.

Willen en niet kunnen

Er zijn ook werknemers die wel de juiste mindset hebben, maar die jammer genoeg niet over voldoende sterke vaardigheden beschikken die een bepaalde functie vereist. Deze mensen hebben een geduldige aanpak nodig, en opleiding. Of het nu om interne of externe opleiding gaat, dat maakt niks uit, maar je kunt ze, om ze aan boord te houden, het best met veel geduld kort opvolgen en begeleiden.

Wel kunnen, maar niet willen

Sommigen hebben alle vaardigheden en bakken ervaring. Maar: hun motivatie begint op te raken. Ze zijn misschien de job een beetje moe. Of ze hebben moeite met de nieuwe wendingen die een bedrijf neemt en hebben geen zin om mee te evolueren. Ze kunnen àlles, maar willen nog bitter weinig. Vaak kan het hier gaan om ‘de anciens’ van het bedrijf. Als leidinggevende zul je er veel energie moeten in investeren om deze mensen te motiveren, zodat hun wil, hun drive, terug groter wordt.

Niet willen en niet kunnen

Dit zijn de moeilijksten… Een eerste reflex zou kunnen zijn: zo’n mensen wil je niet in je team. Maar zo eenvoudig is het vaak niet. Als je deze medewerkers terug aan het functioneren wilt krijgen, zal je heel kort op de bal moeten spelen. Door constant te instrueren en vooral vaak te controleren, kun je deze mensen toch zinvol onderdeel van het team laten blijven. Als je als leider deze mensen niet aanspreekt op hun negatieve gedrag, dan kan dit frustraties geven bij de collega’s. Dus het loont de moeite om hier voldoende energie in te steken.

Wat betekent dit voor je eigen team? Hoe ga jij om met mensen die minder ‘kunnen’ of minder ‘willen’? Raak je er niet helemaal zelf aan uit? Veel leidinggevenden hebben nood aan een klankbord of coach om beslissingen te nemen. Neem gerust contact op met elekti., we denken graag met je mee.

Graag tot een volgende keer!

Lees ook:
16 persoonlijkheidstypes op het werk
Actief luisteren: een stille kracht!
Coachend leiding geven. Hoe?