Door: Angelique Vercauteren 23-9-2020
Categorieën
:Carrièretips,
Werk je samen met collega's? Leid jij een team? Dan heb je wellicht al gemerkt dat dit niet altijd gemakkelijk is. Hoe communiceer je nu het best?
Communiceren werkt in twee richtingen en begint bij jezelf. Het is belangrijk dat je je bewust bent van je eigen gedachten, gevoel en fysieke reacties. Misschien heb je de NIVEA uitspraak wel al eens ervaren: Niet Invullen Voor Een Ander. Herkenbaar?
We geven je graag 6 waardevolle tips hoe je hier bewust mee kan omgaan:
- Geef feedback op feiten
Je vertelt wat je waarneemt en begint je zin met 'Ik zie/hoor/voel dat...'
- Pas op met 'gedachten lezen'
Jouw denken stuurt jouw gevoel en gedrag. Positief denken geeft een positieve draai en negatief denken geeft een negatieve wending aan situaties. Wees je hiervan bewust wanneer je dit doet. Gedachten zijn niet de spiegel van de realiteit.
- Oefen met 'niet oordelen'
Door niet te oordelen, kun je een heleboel onrust in jezelf verwijderen. Je houdt je bij de feiten, zonder het verhaal eromheen.
- Oefen jezelf in observeren
Door steeds scherper te observeren, verkrijg je steeds meer informatie. Dit verkleint de kans op interpretaties. Dit is misschien wel de meest krachtige tip!
- Weet dat je soms wel een interpretatie of invulling mag geven
In sommige situaties is het wel passend en zelfs gevraagd om een interpretatie te geven. Bijvoorbeeld in een vergadering om belevingen te delen of om zo nieuwe mogelijkheden te openen. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld: "Ik vul nu even in maar zeg het maar als dit niet van toepassing is op jou."
- Vraag het gewoon!
Er is een heel eenvoudige techniek om te ontdekken waarom iets verandert in de houding van de ander: vraag ernaar. Zie je een frons, zeg dan niet: 'Ik denk dat je twijfelt', maar zeg: 'Ik merk op dat je fronst. Kun je me vertellen wat er in je omgaat?' Een frons kan namelijk van alles betekenen. Iemand kan jeuk hebben, diep aan het nadenken zijn over iets onbelangrijks of iemand niet mogen. Wat het is, kan je alleen weten door het te vragen.
- Luister.
Luisteren doe je in stilte waarbij je de ander aanmoedigt meer te vertellen, door geïnteresseerd te zijn en vragen te stellen.
Meer lezen?
Dit boek werd persoonlijk gelezen en goedgekeurd door ons team.
Wist je dat we jou hier op ook kunnen coachen? Contacteer ons voor meer info.
