my elekti.

Contact.

Bruggestraat 72
8930 Menen
T. +32 56 51 54 50
M. +32 496 19 11 19
E. info@elekti.be

Terug naar overzicht
16/10/2020

Falen mag, zowel als medewerker als leidinggevende.

Angelique Vercauteren
Categorieën: Carrièretips

blog_image:article_elekti_16028413445f896b0025c92.png:end_blog_image

Iedereen faalt wel eens. Wist je dat falen ook nuttig kan zijn? Sommige succesverhalen zijn zelfs geboren vanuit een diepe put. Falen is namelijk een natuurlijk leerproces in ons leven. En dat geldt voor iedereen op de bedrijfsladder.


Het faalproces in kaart

  • Stap 1 - Mindset
    De kern van het falen is niet de prestatie zelf maar start bij jouw mindset. Uitspraken als: "Ik kan dat niet.", "Dat is niet haalbaar.", "Ik had onvoldoende tijd." zijn typische voorbeelden van self-fulfilling prophecy. Als je verwacht dat je zal falen, dan zal je ook falen. Dit komt vooral voor als je uit je comfortzone stapt en onvoldoende zelfkennis hebt om hiermee om te gaan. Als je je hiervan bewust bent en je kritische bril opzet dan kan je op die momenten veel leren over jezelf en hoe je je houding kan verbeteren.

  • Stap 2 - Perceptie
    Niet alle fouten wegen even zwaar. Toch geven ze ons een gevoel van falen. We willen het werk goed en foutloos doen. We zijn expert en zien meer fouten dan eender wie. We falen in onze eigen ogen, terwijl een ander net onder de indruk kan zijn.

  • Stap 3 - Reflectie
    Hiermee is het faalproces nog niet af. Het ergste komt nog: de anderen die het resultaat zien en ons beoordelen. Feedback die niet onderbouwd is, is vooral destructief. Zorg daarom voor een open houding. Luister naar de input en vraag door. Dit stuk is het leerrijkste onderdeel van het hele proces.


Hoe leren we uit falen?
Ok, we hebben goed gefaald. Wat hebben we daar nu aan? Niet veel als je er niets mee doet. Net zoals bij een foutenanalyse is actie de sleutel. Of zoals Stefaan Gernaey, zaakvoerder bij elekti., formuleert: "Failure is not falling down, failure is staying down." Als je weet dat hoe meer je leert uit je fouten, hoe minder fouten je maakt dan is het interessant hier even bij stil te staan.

Hoe doe je dat nu? Sta stil bij de fout en kijk waar hij echt ligt. Doorgrond de situatie met een open blik. Brainstorm over praktische oplossingen, en wees ook hier niet te snel tevreden. 


Voorbeeld: Je bent werfleider en draagt verantwoordelijkheid voor een werf waar men een waterleiding moet vernieuwen. Alles lijkt in goeie banen te lopen tot er plots een gaslek ontdekt wordt. Door het bijkomende werk mis je de deadline van de werf. Na wat rond te vragen hoor je van de arbeiders dat de metingen fout waren: "De werfleider gaf die aan hen door". Jij dus!

Wat deed je op het moment dat je de metingen doorgaf? Het kwam op het einde van de dag, waarbij er veel op je af kwam. Je kreeg een telefoontje met de metingen. Je noteerde de cijfers verkeerd maar had dit toen niet door. Die foute cijfers gaf je door aan de arbeiders. De fout lag niet bij de persoon die de cijfers aan jou gaf, en ook niet aan de arbeiders. Je verloor even de aandacht, waardoor je de cijfers verkeerd noteerde. Jouw limiet werd overschreden.

Hoe kan je die fout vermijden?  Hoe kan je bewaken dat je gefocust blijft? Deel prikkels in volgens hoe dringend en belangrijk ze zijn. Parkeren kan een oplossing zijn maar ook delegeren. Je kan ook de cijfers niet zelf noteren maar vragen om die via een sms of whatsapp door te sturen. Zo heb je er zelf geen aandacht aan moeten besteden. Denk je zelf aan nog andere mogelijkheden hoe je dit anders kan aanpakken?
 

 

Falen mag
Als je op een nuttige manier omgaat met falen dan faal je correct en dan mag het ook. Bedenk ook dit: Je begaat een fout, je bent niet fout.

Kan je zelf een situatie bedenken waarbij je een falen aanvoelde op de werkvloer? Bekijk dit nu even vanuit een ander perspectief. Wat was de echte oorzaak? Wat kan je hieruit leren? Wat kan je doen om dit anders aan te pakken?


Ben je een werknemer, leidinggevende of organisatie?

Lees dan hier enkele extra tips.

Of volg loopbaanbegeleiding Ook hier is er plaats om faalangst te bespreken. Maak een afspraak met één van onze consultants.
Het geeft je zelfinzicht, verhoogt je zelfvertrouwen en brengt rust in je hoofd.

 


Bronnen:
https://www.depsycholoog.nl/faalangst/
Lazarus, R.S. (1991). Emotion and Adaptation. Oxford University Press, New York.
Conroy, D.E.; Poczwardowski, A.; Henschen, K.P. (2001). "Evaluative criteria and consequences associated with failure and success for elite athletes and performing artists". Journal of Applied Sport Psychology. 13 (3): 300–322.

Reageer

CHAT CHAT
Consultant Heb je een vraag? Wij zijn online.

Sorry

Wij zijn momenteel niet online. Stel hier je vraag en wij nemen contact met je op

Bedankt

Bedankt voor de informatie, we nemen snel contact met u op.
Deze website zet cookies in om je een betere surfervaring te bieden. Als je de site bezoekt, verklaar je je hiermee akkoord. Lees de cookiepolicy.
Close